De toren

Na de brand in 1699 besloot men de toren te herstellen. Na het herstel werd er een nieuwe kleine klok in de toren gehangen. Ook de grote klok, die tijdens de brand naar beneden was gestort, werd weer opgehangen. Nadat was gebleken dat er een barst in deze klok zat werd deze opnieuw gegoten en in 1758 weer teruggeplaatst.

In 1772 echter was het weer raak. Opnieuw stond de toren in lichterlaaie en waren alle gemaakte kosten voor niets geweest. De grote klok werd zwaar beschadigd! De toren werd weer hersteld, maar een stuk lager dan voorheen.

In 1799 gaat de toren over in eigendom van de burgerlijke gemeente. De gemeente had echter een schuld van fl.8.000,00 en besloot om de toren voor de sloop te verkopen. De verkoop had plaats op 12 maart 1829. Toren, klok en uurwerk brachten in totaal fl.4.500,00 op. De gevolgen van het afbreken van het historisch bouwwerk deden zich al spoedig voelen. De gemeente moest het nu doen zonder klok en uurwerk. Toentertijd een groot ongemak! Dertig jaar later, in 1859, werd dit probleem opgelost en een nieuw toren(-tje) geplaatst.

Bij de algehele restauratie van het kerkgebouw, 1963-1966, werd wederom een nieuwe toren geplaatst, echter een halve meter hoger dan de vorige. Het nieuwe toren(-tje) werd voorzien van klok, luidinstallatie, uurwerk en wijzerplaten en uitgevoerd door de bekende firma Eijsbouts te Asten.

Zie hieronder een impressie van de kerk rond 1750.